You are here: Home درباره استان
دوشنبه, 14 اسفند 1391 09:22

درباره استان اردبیل

(2 آرا)
درباره استان اردبیل درباره استان اردبیل

اَردَبیل یکی از شهرهای ایران و مرکز استان اردبیل در شمال غربی کشور است. اردبیل از شهرهای باستانی و تاریخی ایران است. ارتفاع زیادی داردو از سردترین شهرهای ایران محسوب می‌گردد .شهر در ۲۱۹ کیلومتری تبریز و ۵۹۱ کیلومتری تهران واقع شده‌است.

جغرافیا

شهر اردبیل در ارتفاع ۱۵۰۰ متری از سطح دریا و در میان کوه‌های طالش و سبلان واقع شده ودر شمال غرب فلات ایران جای گرفته‌است . زمستان‌های اردبیل سرد و تابستان‌های ان ملایم است.

استان اردبیل

مردم

جمعیت این شهر براساس سرشماری سراسری سال ۱۳۸۵ ایران، ۴۱۲٬۶۶۹ نفر است. زبان مردم ر اردبیل ترکی آذربایجانی است. مذهب اکثر مردم این شهر، اسلام .شیعه دوازده‌امامیاست و اهل سنت در عنبران سکونت دارند. هم‌چنین مسیحیان شهر که اغلب ارمنی بوده‌اند در دهه‌های گذشته مهاجرت کرده اند.

وجه تسمیه

غالب صاحب‌نظران نام قدیمی شهر را «آرتاویل» و از ریشه اوستایی می‌دانند. این نام از ترکیب دو کلمه آرتا به‌معنی مقدس که در فارسی میانه تبدیل به «ارد» شده‌ا و در کلماتی نظیر اردشیر آمده و «ویل» تشکیل شده‌است. امروزه در مناطق تالش‌نشین استان، هنوز هم به اردبیل، «آردویل» می‌گویند که معنی «شهر مقدس» را می‌دهد.

لقب‌ها

اردبیل در طول تاریخ، به نام‌های گوناگونی ازجمله «دارالارشاد»، «دارالملک»، «دارالعرفان»، «دارالامان» و «شهر مقدس» ملقب بوده و در دوره‌های مختلف، مرکز ایالت اذربایجان بوده و به‌علت قرارداشتن در مسیر جاده ی ابریشم، از رونق اقتصادی بسیار خوبی، برخوردار بوده‌است .

پیشینه

اردبیل از شهرهای کهن ایران است. حدود ۵۰۰۰ سال قدمت دارد.در لوحه‌های گلی سومریان به صورت ارتاحک شده‌است. این شهر در زمان حکومت بنی‌امیه مرکز حکومت آذربایجان و در زمان بنی‌عباس مرکزمقابله با قیام بابک خرمدین بوده‌ است. در سال ۶۱۸ هجری مورد حمله یمغولان قرار گرفت.در دوران باستان نیز که ایران به چهار ولایت تقسیم شده بود اردبیل مرکز ولایت باختر شامل آذربایجان، ارمنستان و آران بوده‌است. در زمان تیموریان و صفویان، نهضت تشیع و جنبش‌های سیاسی ایران از این شهر برخاست. اردبیل در زمان صفویان آباد گردید و به اوج اعتبار، عزت، و عظمت خود رسید، اما پس از انقراض این سلسله در پیشامدها و تحولات تاریخی دوره ینادر و اوایل قاجار و به‌خصوص با ورود قشون روسیه به ایران و حوادث دوران مشروطیت، از رونق و اهمیت افتاد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در ۲۴ فروردین ۱۳۷۲ به مرکز استان تبدیل شد.  از آثار تاریخی اردبیل که برخی به پیش از اسلام می‌رسد، می‌توان از دهکده ی آتشگاه، شهر هیر، شهریور، و مسجد جامع اردبیل که در قدیم آتشکده بوده‌است، نام برد. با توجه به این‌که این مسجد، بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین مسجد اردبیل است، احتمال می‌رود یکی از واحدهای آن، کتابخانه بوده باشد..بسیاری از مؤلفان دوره ی اسلامی، بنای شهر اردبیل را به فیروز، پادشاه ساسانی نسبت می‌دهند و می‌نویسند که اردبیل به دستور این پادشاه، که در سده ی پنجم میلادی می‌زیست، ساخته شده‌است.فردوسی در شاهنامه بنای اردبیل را به پیروز ساسانی نسبت می‌دهد.اما تاریخ اردبیل خیلی قدیمی‌تر از زمان فیروز ساسانی است. زیرا که فیروز درسال ۴۵۹ میلادی به سلطنت رسیده‌است و ۳۴ سال قبل از این تاریخ، بهرام پنجم ملقب به بهرام گور در مقابل حمله هیاتله از راه اردبیل به آمل وگرگان و سپس به خراسان رفته و در آن‌جا، خاقان هیاتله را کشته‌است.

در زمان فیروز به دلیل حمله ی طوایف شمالی/هون‌ها/ اردبیل ویران و به دستور فیروز، آباد و برج و بارو درآن ساخته شدو از این‌رو بنای آن‌را به فیروز نسبت می‌دهند.در داستان سیاوش در شاهنامه ی فردوسی نیز نام اردبیل آمده بود.درقرن ششم قبل از میلاد زرتشت پیامبر بزرگ ایران ظهور کرد و بنا به روایت اوستا، کتاب یسنا در بالای کوه سبلان بر او نازل شد. شهر اردبیل به علت نزدیکی به قفقاز و گرجستان و ارمنستان، جایگاه ویژه‌ای داشت .به‌طوری که در زمان جنگ‌های ایران و روس در عهد قاجار، اردبیل مرکز استقرار نیرو و ستاد عملیات سپاه ایران بوده‌است.

استان اردبیل

کشف تاریخ 40 هزار ساله دراردبیل

کشفیات اخیر در خصوص تاریخ اردبیل در منطقه ی مراد لو تاریخ 40 هزار ساله ی  اردبیل را به اثبات می رساند.محوطه شامل بيش از يكصد تخته سنگ مزين به نقوش صخره‌ای بوده كه با بررسی و مطالعه هر يك از آنها زوايای پنهانی از نحوه ی زندگی و استقرار بشر در اين منطقه از كشور نمايان خواهد شد. يكی از كارشناسان باستان شناسی اردبیل می گوید: نقوش خمره‌ای يا همان سنگ نگاره‌ها كهن‌ترين آثار هنری بر جای مانده از بشر هستند كه قدمت برخی از آنها به۴۰ هزار سال قبل برمی گردد .

باستان شناسی اردبیل

منطقه ی اردبیل حداقل از هزاره ی ششم قبل از میلاد مسکونی بوده‌است. براساس پژوهش، سراسر منطقه از تپه‌های باستانی پوشیده شده‌است. کاوش‌های مقدماتی در برخی از نواحی اردبیل به ویژه در قسمت‌های شمالی و شرقی آن نشان می‌دهد که اردبیل از کانون های مهم فرهنگ مگالی تیک یا سنگ افراشتی بوده‌است. مردم مگالی تیک شرق آذربایجان که ماهیت قومی آنها می‌باید از عناصر کاسی و هوری بوده باشد، ده ها اثر مگالی تیک پرارزش از خود به یادگار گذاشته‌اند. کشفیات اخیر در محوطه ی باستانی شهر یئری مشکین شهر، پرتو تازه‌ای به تمدن و فرهنگ هشت هزارساله ی اقوام ساکن در اردبیل و اطراف آن افکنده‌است.  انتشار نتیجه ی کشفیات می‌تواند ارتباط تمدن و فرهنگ مگالی تیک اردبیل را با دیگر مناطق ایران و آذربایجان تاریخی و قفقاز و شرق آسیای صغیر مشخص کند. تصاویر هیکل‌های سنگی شهر یئری با تصاویر هیکل‌ها و سرهای آدمیانی که برروی اجاق‌های نعل اسبی ایگدیر درشمال شرقی ترکیه در نزدیکی مرز ایران و ارمنستان نقش بسته شباهت تام دارد.آثاریافت شده درموزه  ی باستانشناسی اردبیل موجود می‌باشند .

اردبیل در عصر مفرغ

آثار به‌دست‌آمده در حفاری‌های صورت‌گرفته در اردبیل، حیات در دوره ی مفرغ را به‌اثبات می‌رساند. آثار به‌دست‌آمده شامل شمشیرهای مسی، خنجرهای مختلف، تیر و سرنیزه، حلقه برای گرفتن زه کمان و تیردان‌های مسی، از نوع تبری که در لرستان پیدا شده و باستان‌شناسان، تاریخ آن را قریب سه‌هزارسال قبل ازمیلاد معین کرده‌اند، در ناحیه ی اردبیل نیز پیداشده‌است .چون این اشیا ازمفرغ‌های به‌دست آمده  یلرستان ساده‌ترند، این امر قدمت اردبیل را فراتر هم می‌برد.باستان‌شناسان در یکی از گورها تعدادی مهره ی عقیق، لاجورد، شیشه، یک دکمه ی طلا و سفال به دست آورده‌اند.درضمن حفاری در تپه ی نادری اردبیل، باستان شناسان موفق شدند بقایای معماری عصر مفرغ را به دست آورند.این بقایا از دوره‌های عصر آهن ۲ و ۳ و نمونه‌هایی از دوره‌های اشکانی، ساسانی، سلجوقی و اوایل دوره اسلامی می‌باشند.این نوع معماری بسیار شناخته شده و در تمام دنیا به ویژه در معماری شرق ترکیه بسیار دیده شده‌است.دردیگرکاوش ها درمنطقه ی گیلوان مواردی به شرح ذیل کشف گردیده‌اند:

  • دو گور مربوط به دوره ی عصر مفرغ جدید (حدود سال ۱۶۰۰ پیش از میلاد)

  • یک گور مربوط به عصر آهن (حدود سال‎های ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ پیش از میلاد)

  • چهار گور مربوط به دوره ی هخامنشی

·         ۹۹ گور مربوط به عصر آهن (سال‎های ۲۲۰۰ تا ۲۸۰۰ پیش از میلاد)

موضوع قابل توجه در گور‎های عصر آهن تدفین‎های دسته جمعی است که در گور‎های این عصر بی نظیر است . این موضوع نشان از همان تداوم فرهنگی از عصر مفروغ جدید تا عصر آهن است.سازه‎های گور‎های گیلوان از نوع سازه‎های چاله‎ای است و تدفین اسکلت‎ها به صورت چمباتمه‎ای انجام شده‌است. جهت سر این اسکلت‎ها نشان دهنده ی این مطلب است که: اجسادی که در صبح دفن شده‎اند سرشان به طرف شرق و آن‏هایی که در ظهر دفن شده‎اند، سرشان به طرف جنوب بوده‌است.از اشیایی که همراه با اسکلت‎ها به دست آمده می‌توان به خنجر، سرنیزه و پیکان در گور مردان و سنجاق سینه، مهره های  تزئینی، پولک و... در گور زنان اشاره کرد‎ .

سفال اردبیل دردوره ی مفرغ

بررسی باستان شناسان بر روی ۱۲ قلعه و گورستان قدیمی اردبیل که قدمت آنها به دوره  ی عصر آهن می‌رسد سبب کشف سفال‌هایی شد که بیانگر تداوم فرهنگی از عصر مفرغ جدید تا دوره ی اشکانی است.این سفال از لحاظ طرح و نقش بسیار شبیه به هم به سفال اردبیل معروف شده‌است. بر اساس آن می‌توان تداوم فرهنگی نقوش سبک اردبیل را نشان داد. چرا که سبک و فرم سفال‌ها در طی دوران‌های مختلف تغییر چندانی نکرده‌است.

گورستان های کشف شده ی پیش ازتاریخ دراردبیل

بررسی‌های انجام شده در۴ نوع قبر در منطقه ی اردبیل دوران عصر آهن I تا آهن III رابه وضوح ترسیم می نماید وبه نظر می‌رسد در گذشته‌های بسیار دور مورد تاراج قرار گرفته‌است.این نوع ازگورستان هارا، کورگان می‌نامند. در تمامی مناطق قفقاز و ماورای قفقاز پراکنده هستند و به لحاظ سازه و معماری به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. هر کدام دارای مشخصات خاصی هستند ولی عملکرد تمام آنها به یک گونه بوده‌است. گورستان‌های بررسی شده بین اردبیل و مشکین شهر قرار دارند.

اولین شهر لوله‌کشی‌ شده ی آب

اردبیل، اولین شهر ایران از لحاظ لوله کشی آب مشروب می‌باشد. تاریخ این لوله کشی احتمالا به دوره ی  صفوی می‌رسد. آثار آن درحفاری های صورت پذیرفته موجود می‌باشد.

تاریخچه ی کتابخانه در اردبیل

نخستين كتابخانه در اردبيل در قرن 8 ق. به‌همت شیخ صدرالدین موسی ، فرزند شیخ صفی‌الدین اردبیلی ، در جوار آرامگاه پدرش ايجاد شد . پس از كتابخانه ی آستان قدس رضوی،کتابخانه ی اردبیل قديمی‌ترين و غنی‌ترين كتابخانه ی ايران به‌شمار مي رفت . شيخ صفی‌الدين اردبيلی به سال 700 ق. جانشين شيخ زاهد گيلانی گرديد و خانقاهی برای مريدانش ترتيب داد و كتابخانه‌ای نيز بنيان نهاد كه پس از مرگ او، كتابخانه همچنان مجمع مريدان بود. مخصوصاً پس از تشكيل سلسله ی صفويه (907 ق.)، به كتابخانه و آرامگاه شيخ توجه بيشتری شد .به‌حدّی كه شاه عباس اول صفوی (996-1038 ق.) در 1017 ق. كتاب‌های گرانبهايی به آنجا وقف كرد. آدام اولئاری كه به سال 1047 ق./ 1637 م. از اين كتابخانه بازديد كرده، می نويسد كه اكثر كتاب‌های خطی آنجا از نظر هنر و درونمايه در دنيا بی‌نظيرند. جيمز موريهی انگليسی اين كتابخانه را به سال 1227 ق./ 1812 م. در حالی‌كه كتاب‌ها بر روی هم انباشته شده بود، ديده است . در جنگ دوم ايران و روس (1241-1243ق.)، اين كتابخانه به‌تصرف روس‌ها در آمد و تعداد 114 نسخه از كتاب‌های نفيس و نادر آن به پترزبورگ فرستاده شد. در سال 1314 ش. تعداد كتاب‌های باقی‌مانده به‌دستور وزارت معارف به تهران انتقال يافت. در سال 1328 ش. كتابخانه‌ای عمومي با نام "قرائت‌خانه ی عمومي" با 900 جلد كتاب جهت استفاده عموم، به‌ويژه معلمان، به‌همت معاون رئيس فرهنگ اردبيل تأسيس شد. در سال 1346 با تشكيل كتابخانه ی عمومی اردبيل، مجموعه ی قرائت‌خانه ی عمومی به اين كتابخانه منتقل گرديد، كه با نام "كتابخانه عمومی شماره يك"، قديمی‌ترين كتابخانه ی عمومی در مركز استان اردبيل به‌شمار می‌رود.از آن پس، كتابخانه‌های ديگري در شهرهاي استان تأسيس شد، از جمله: كتابخانه ی خلخال (تأسيس 1344)، و كتابخانه ی شهر گيوی (1345) (1: 49، 50). علاوه بر اين، تعداد 2 واحد كتابخانه ی وقفی در دهه ی1340 در شهرستان اردبيل موجود بوده كه مي توان از كتابخانه ی سيد حمزه (با مجموعه 1200 جلد) و كتابخانه ی حسين صدر (تأسيس 1342، با مجموعه 588 جلد) ياد كرد.تا نيمه ی دوم سال 1378، در استان اردبيل 33 واحد كتابخانه ی عمومي (با مجموعه ی 242307 جلد، 5870 عضو، و 65 كارمند) فعاليت داشته كه از اين تعداد، بخشی (با 5583 جلد و 9932 عضو) وابسته به جمعيت هلال احمر جمهوری اسلامی است.همچنين، تعداد كتابخانه‌های مساجد استان در سال 1378، 28 واحد بوده كه با مجموعه‌اي در حدود 30000 جلد كتاب و 3760 عضو فعاليت داشته‌اند.تا سال 1378، تعداد كتابخانه‌های كودكان و نوجوانان استان 9 واحد (7 واحد ثابت، 1 واحد پستي، 1 واحد سيّار) و مجموعه ی آن 92986 جلد و كاركنان آن 17 نفر بوده است.

جاذبه‌های توریستی

موزه ی  اردبیل ،آرامگاه شیخ صفی‌الدین اردبیلی و مسجد جامع اردبیل از بناهای تاریخی این شهر به‌شمار می‌روند. از جاذبه‌های طبیعی این شهر دریاچه ی شورابیل و بقعه ی شیخ جبراییل در داخل شهر و دریاچه ی نئور، جنگل فندق‌لو، و پیکره ی سنگی بابا داوود عنبران و شهر توریستی سرعین در نزدیکی این شهر می‌باشد.از دیگر آب‌های معدنی که اغلب مزین به زیبایی‌های بی‌نظیر طبیعی می‌باشند عبارت‌اند از: سردابه، قطورسویی، دودو، ایلاندو (که بر اثر زلزله ویران شده‌است)، مشه سویی، شابیل، قینرجه، ویلادره، خلخال سویی و... همچنین آبشارها و عوارض طبیعی دیدنی مانند آبشار شورشورنه ی عنبران، آبشار نره‌گر در روستای اسبوی خلخال، آبشار سردابه، دریاچه ی واقع در قله ی سلطان سبلان، روستای زیبای نمهیل و سواحل رود قزل اوزن، جاده ی فوق‌العاده زیبای خلخال به اسالم، مراتع وسیع دامنه  ی سبلان و...

هتل‌های اردبیل

اردبیل به واسطه ی داشتن مناظر بی نظیر طبیعی، شاید به جرات بتوان گفت رتبه ی نخست گردشگری را درایران دارد. اردبیل وسرعین به واسطه پذیرش گردشگر ، میزبانی مسافران تابستانی و زمستانی می‌باشد.درتابستان استفاده از مناطق خوش آب وهوای اردبیل ودرپاییزوزمستان به واسطه ی دارا بودن پیست اسکی آلوارس و آبگرم های معدنی سرعین میزبان مسافران می‌باشد . لذا هتل های زیر درخدمت میهمانان هستند .

  • هتل دریا اردبیل
  • هتل شیخ صفی اردبیل
  • هتل لاله سرعین
  • هتل آپارتمان اترک سرعین
  • هتل آپارتمان سپیدسرعین
  • هتل آپارتمان دنیز سرعین
  • هتل آپارتمان فانوس سرعین
  • هتل آپارتمان آنا
  • هتل آپارتمان تخت طاووس
  • هتل قصر سرعین

صنایع دستی اردبیل

اردبیل به واسطه  ی داشتن تاریخ کهن در ادوار مختلف و تکامل در این دوره‌ها صنایع دستی مختلفی را در جهت نیاز به ان به تکامل رسانده وبه جوامع مختلف معرفی وصادر نموده است.به وضوح می‌توان اوج این شکوه را در دوره ی صفویه جستجو  کرد .

  • آبگینه
  • بافته و نساجی سنتی
  • رودوزی های سنتی
  • سفال وسرامیک سنتی
  • صنایع دستی تلفیقی
  • صنایع دستی چرمی
  • صنایع دستی چوبی وحصیری
  • صنایع دستی سنگی
  • نمد مالی

آب و هوای اردبیل

شهرستان اردبيل دارای چهار اقليم مديترانه‌ای گرم، مديترانه‌ای معتدل، كوهستانی سرد و معتدل است. اين شهرستان به عنوان يكی از مناطق سردسير ايران و استان بين پنج تا هشت ماه از سال سرد است. بارندگی نيز در تمام فصول وجود دارد، ولی شدت آن در بهار و پاييز بيشتر است. براساس گزارش ايستگاه هواشناسی اردبيل ، بارندگی اين شهر در سال ۱۳۷۲ برابر ۷/۳۲۷ ميلی‌متر گزارش شده است. اين شهرستان زمستان‌های بسيار سرد و تابستان‌های معتدل دارد . متوسط درجه حرارت آن در حدود هفت درجه سانتی‌گراد است. وجود كوهستان‌های سبلان، طالش و بزغوش ، تأثير بخارهای دريای خزر و بادهای سردشمالی و وجود جنگل‌های شمال و شرق آن در ميزان بارندگی و نوسان دمای شهرستان اردبيل بسيار مؤثر است.

غذاهای محلی

آش دوغ اردبیل ، آش شیر، پیچاق قیمه، کوفته، لَوَنگی، خشیل، هرا، قویماق، ترشی قرمه، ساج ایچی، سبزی قرمه، سوغان سو، آش اوماج، آَش یارما، بزباش، خورشت قاتق، تاس‌کباب، چیغیرتما، حلوا زرد، تر حلوا، حلوای زنجبیل، قیساوا و قیقاناق.این غذای سنتی اردبیل باتوجه به استقبال بی نظیر، به عنوانی غذای سنتی جهانی درحال ثبت می‌باشد.

سوغات

سرشیر، کره، حلوای سیاه، آبنبات، شیرینی های محلی و تخمه ی آفتابگردان، عسل خالص سبلان، عصاره ی شهدآمیز گل های رنگارنگ و عطرآگین طبیعت سرسبز سبلان مشهورترین سوغات منطقه هستند . حلوای سیاه استان به صورت معجونی از جوانه ی گندم و کره  ی طبیعی نشاط بخش و مقوی است .

بازار تاریخی اردبیل

بازار اردبیل یادگاری از دوره  ی صفوی و ماقبل انست. در قرن دهم هجری در زمان حکومت شاه طهماسب اول بازار اردبیل از رونق بسیار زیادی برخوردار بوده‌ است . تقسیم بندی کل بازاراردبیل عبارتنداز: بازار بقالان، قصابان، خراطان، سراجان، قیصریه، چاقو فروشان، کلاه دوزان و... سرای دیگر اشاره کرد.راسته‌های موجود در بازار اردبیل عبارتند: از راسته اصلی بازار، راسته قیصریه، علافان، راسته  ی پیرعبدالملک، بازار زرگران، سراجان، پارچه فروشان، کفاشان، مسگران، چاقوسازان، آهنگران و سراهای آنها.در قرن هفتم و هشتم بازار اردبیل رونق فراوان داشته‌است. در دوره‌های بعد، قسمتی از بازار بزرگ و تیمچه‌ها و سراها از موقوفات بقعه ی شیخ صفی الدین به شمار می‌رفت و درآمد و عواید حاصله به مصرف مخارج این بقعه می‌رسید.

موزه‌ها

موزه ی مردم شناسی اردبیل-میدان عالی قاپو ی اردبیل به دلیل داشتن تاریخ کهن، همواره آثارتاریخی بیشماری رادر خود جای داده‌است.

موزه ی تاریخ طبیعی اردبیل

موزه  ی مردم شناسی اردبیل

موزه ی  صنایع دستی اردبیل

موزه ی مفاخردینی اردبیل

موزه ی مفاخراردبیل

موزه ی تخصصی باستانشناسی(درمحل بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی)

موزه ی سنگ و کتابخانه  ی تخصصی بقعه ی شیخ صفی (درمحل بقعه ی شیخ صفی الدین اردبیلی)

موزه ی چینی‌ها یا چینی خانه (درمحل بقعه  ی شیخ صفی الدین اردبیلی)

موزه ی  باستان شناسی مشگین شهر

حمام‌های تاریخی

حمام‌های تاریخی اردبیل معمولاً قدمتی طولانی دارند. نقشه‌های تاریخی موجود از بافت قدیمی شهر نشان می‌دهند که حمام‌های شهر عمدتاً در کنار مساجد قرار داشته‌اند.

حمام‌های تادوره ی صفویه

  • حمام قرادگنک
  • حمام حاج محسن
  • حمام حاج شیخ
  • حمام آقانقی
  • حمام یعقوبیه
  • حمام میرزاحبیب
  • حمام ابراهیم آباد
  • حمام زینال
  • حمام منصوریه
  • حمام تاریخی اوچ دکان

حمام‌های دوره ی قاجاریه

  • حمام پیر
  • حمام سرچشمه
  • حمام اوچ دکان
  • حمام پیرزرگر

پل های تاریخی اردبیل

  • پل یئدی گوز(هفت چشمه)
  • پل یعقوبیه
  • پل نادری
  • پل سید آباد
  • پل کلخوران
  • پل سامیان
  • پل قره سو
  • پل ابراهیم آباد

کاروانسراها

باتوجه به جایگاه تجاری-اقتصادی شهر اردبیل طی ادوارگذشته و در پی آن ورود تجار و مسافران مختلف، بدیهی است مکان هایی برای اقامت واتراق مسافران وچهارپایان درنظرگرفته شده بود که اصطلاحا کاروانسرا نامیده می‌شد.. بطور نمونه: سرای حاج احمد، سرای گلشن، کاروانسرای زنجیرلی و... در نقشه‌های سال ۱۸۲۷ میلادی ۳ کاروانسرای شهر در نزدیکی دروازه ی قنبلان واطراف بازار قرار داشته‌اند.

  • کاروانسرای عباسی نقدی کندی
  • کاروانسرای سربازوطن (قانلی بلاغ)
  • کاروانسرای شورگل

خانه‌های تاریخی اردبیل

خانه تاریخی وکیل الرعایا-خیابان سرچشمه دبیرستان صفوی-خیابان امام

  • خانه ابراهیمی
  • خانه رضازاده
  • خانه ارشادی
  • خانه وکیل الرعایا
  • خانه خادم باشی
  • خانه مبشری
  • خانه آصف
  • خانه خلیل زاده
  • خانه مناف زاده
  • خانه میرفتاحی
  • خانه شریعت
  • دبیرستان صفوی
  • تالار حکمت

روز ملی اردبیل

همزمان با ۲۶ رجب سالروز تاسیس سلسله ی صفویه و با هدف گرامی‌داشت خدمات خاندان صفوی، این روز توسط شورای فرهنگ عمومی کشور، به نام «روز ملی اردبیل» در تقویم تاریخ فرهنگی ایران ثبت گردید.

تاریخ پست دراردبیل

قدمت فعالیت پستی به شکل رسمی در شهرستان اردبیل با قدمت ساختمان این شرکت که در جنب ساختمان شهرداری مرکز اردبیل قرار دارد برابر است و به ۴۵ سال می‌رسد. یک بانوی سال خورده  ی اردبیلی می‌گوید: در آن سال‌ها به لحاظ اینکه وسایل ارتباطی امروزی وجود نداشتند برای مدت طولانی از احوال اقوام و آشنایان خود بی خبر می‌ماندیم و به طور تقریبی حداکثر در طول یک ماه نامه‌ای از این افراد می‌رسید. درنامه‌های آن زمان عبارت زیردرسربرگ نامه هاتکرارمیگرید:با عرض سلام و خسته نباشید، امیدوارم که سلامت باشید و اگر از احوالات اینجانب جویا باشید ملالی نیست به غیر از دوری شما

تاثیر مرثیه سرایان اردبیلی در حفظ تاریخ عاشورا

درکشور ایران به ويژه منطقه ی آذربايجان مرثيه سرايان اردبیلی بی شک نقش ارزنده ای در روايت حماسه بزرگ عاشورا و انتقال آن به نسل های امروزی داشته اند . شاعران و مداحان اين ديار قرن هاست که با سروده‌ها و نوای توحيدی خود پيام و خاطره نهضت عاشورا را در اذهان زنده نگهداشته اند . در مرثيه‌های شاعران اردبيلی به واقعه ی بزرگ کربلا از زاويه‌های گوناگون پرداخت و در آن ها ، مظلوميت اهل بيت (ع) و قساوت يزيد و يزيديان به زيبايی هر چه تمام عرضه شده است . اردبيل که به لحاظ پيشينه ی مذهبی و تاريخی خود از چندين سده قبل به دارالارشاد و دارالامان شهرت يافته است از کانون های مهم مرثيه سرايی در ايران محسوب مي شود .

بازدید: 30573 بار

ارسال نظر

کادرهایی که با علامت (*) مشخص شده اند وارد کردن اطلاعات در آنها الزامی می باشد. کد HTML مجاز نیست.

تمامی حقوق این سایت مربوط به مدیریت امور عشایر استان اردبیل می باشد.
آدرس پستی: اردبیل، مجتمع بزرگ اداری بعثت - کد پستی 13191-56158
تلفن: 3-33741192 (045)      نمابر:  33741191 (045)    تلفن گویا:  33741194 -045